Arthas Lich King 3D tisk

První článek po dlouhé době věnuji jednomu svému projektu. Když jsem s ním začínal, věděl jsem že to nebude hned hotové, ale že mi to bude trvat až takhle dlouho jsem nečekal.
Prvotní plán byl, model vytisknout co nejlepší dostupnou technologií SLA. Při tisku SLA metodou nevrstvíte jednotlivé vrstvy roztaveného plastu jak to vidíte u většiny běžných tiskáren. Zde máte nádržku s tekutou pryskyřicí a jednotlivé vrstvy vytvrzuje laser v této nádržce. Výsledek má díky tomu mnohem lepší detail a nejsou zde téměř vůbec viditelné vrstvy, záleží jak detailně model vytisknete.







To není úplně nejlevnější možnost tisku, ale rozhodl jsem se že sošku vytisknu touto metodou právě proto, že jsem díl chtěl dále reprodukovat. To znamená udělat silikonové formy z tohoto prototypu a další díly odlévat do forem. Po té co jsem model vytisknul, viděl jsem některé chyby které jsem udělal, jako třeba, že se mi nepodařilo model úplně perfektně naporcovat. To by se dalo opravit, koupil jsem si samotvrdnoucí hmotu s kterou jsem některé tyto neduhy maskoval. Druhá a důležitější věc je, že cena silikonů a pryskyřice na odlévání není úplně malá a vzhledem k tomu že jsem nevěděl komu a jak bych kus prodával, jsem tuto snahu zatratil. Model má 30 cm na výšku a materiál na odlití by mně vyšel na sumu okolo deseti tisíc.
Dnes už mám připravený k nákupu mnohem levnější variantu adičního silikonu, takže je cena poloviční a vím, že první kus který budu odlévat nebude takhle členitý a veliký.

Vraťme se, ale na začátek, kde všechna ta zábava začíná. Níže můžete vidět jak asi vypadal progress v počáteční fázy. Moje workflow tehdy nebylo ještě takové jaké by mělo být. Správně jsem měl nejdřív vytvořit všechny modely které celá socha bude obsahovat. To jsem v podstatě udělal, ale nedodržel jsem jedno takové doporučení profesionálů a to nehrňte se moc brzy do detailů. Je to dobrá rada, nejdřív se snažte vše držet v malém množství polygonů než začnete přidávat detaily a hledejte správné tvary a siluety které vám padnou do oka. Já jsem se neudržel a někde začal přidávat detaily hned.
Také je dobrá věc co jsem se naučil až při řezání tohoto projektu - co nejdéle se držet v dynamesh fázy, pokud to není nutné tak ani subdivisions nezapínat. Pokud vám pro úroveň detailů stačí dynamesh nechte ho tam, protože když poté model chcete porcovat, stejně musíte zapnout dynamesh a proces přenesení detailů ze subtoolů s 5 subdivisions na dynamesh kus dá práci. Chce to trpělivost  a hlavně hodně paměti RAM a dobrý procesor abyste to nedělali věčnost.


Já jsem se dostal celkem rychle do třetí fáze (na obrázku třetí z leva s takovou tou měděnou barvou). Což je chyba, protože v této fázy jsem začal měnit tvary a polohy jednotlivých částí brnění. Ono na jednu stranu se tomu nevyhnete nikdy, protože až když model začíná vypadat tak jak vypadat má tak v tom začnete vidět místa co změnit a co nechat být. 4. z leva už je téměř finální model, ale přesto jsem zde ještě měnil zásadní proporce jako například helmu, Nárameník atd.


Tady už je finální model, který šel do tisku. S úrovní detailů jsem byl spokojen, některé věci bych změnil nebo udělal jinak, ale tak to má být, člověk má být neustále nespokojen pokud se má někam posouvat. Určitě mně projekt hodně dal, naučil jsem se dělat víc věcí, hlavně zakomponovat do svého sculptování využívání maskování. Část modelu si zamaskujete aby se ani nehla a do zbytku můžete dělat třeba nějaké ornamenty, nebo případně obráceně, maskou si nakreslíte ornament, vklidu si ho opravíte jak potřebujete a až když jste spokojeni, otočíte masku abyste zamaskovaný kus mohli editovat a zbytek ne a danou část vytáhnete.


Poslední fáze bylo řezání. Grommashe jsem naporcoval rovnými řezy aby se dobře tiskl FDM technologií, kde je dobré mít co největší rovné plochy na podložce. U SLA tisku je naopak dobré se velkým  plným plochám vyhýbat, takže model je dobré tisknout dutý, ale hlavně co, SLA mi umožňuje tisknout jakýkoliv tvar. Proto jsem se rozhodl naporcovat model tak jak by to udělal profík a to aby každý díl zapadl do svého protikusu. Dělal jsem to poprvé v životě a naučilo mně to hodně. Pravdou je že jsem to dělal ještě v Zbrushi 4R7, nová verze Zbrushe už má vychytaný Boolean. S ním se mi v novém projektu povedlo mnohem jednodušeji udělat mnohem lepší zámky a klíče na dílech, ale o tom jindy.


Tady je už vytištěný kus přímo po vyjmutí z tiskárny. Můžete vidět že detaily jsou bez jakéhokoliv zásahu hned po vytištění perfektní.


A tady už finální vytištěný a zkompletovaný díl. Určitě mně na něm čeká ještě spousta práce co se týče zalátání nějakých děr které jsem tam napáchal při broušení. A v plánu do budoucna je ho i nabarvit.







Share on Google Plus

About Tomáš Dotzauer 3D print and Paint

„Čtenář prožije tisíc životů, než zemře. Člověk, jenž nikdy nečte, prožije jen jeden.“ George Raymond Richard Martin.
    Blogger Comment

0 komentářů:

Okomentovat